An Noer - info 11

22-11-2019
Asalam alaikoem, 

Beste ouders/ verzorgers,

Vragenlijst voor ouders
An Noer vindt het belangrijk om te weten wat ouders van de school, de onderwijskwaliteit en de veiligheid vinden. De ouderraad en de medezeggenschapsraad spelen daarin een belangrijke rol. Zij overleggen regelmatig met de directeur over uiteenlopende zaken die van belang zijn voor de onderwijskwaliteit op onze school.
Volgens onze kwaliteitscyclus vragen wij ouders één keer in de vier jaar om een vragenlijst in te vullen. In deze vragenlijst kunt u de veiligheid en de kwaliteit(zorg) van de school beoordelen. De vragenlijst vult u anoniem in. Aankomende maandag ontvangt u een mailtje met een link en inloggegevens. Door op deze link te klikken, komt u op de website terecht waar u de vragen kunt beantwoorden. De vragenlijst staat t/m donderdag 5 december open. Tot die tijd kunt u de vragenlijst invullen. De gegevens worden anoniem verwerkt. Uiteraard zullen wij de resultaten van de vragenlijst met u delen. Heeft u vragen over de vragenlijst of over het inloggen? Of wilt u de vragenlijst het liefst op school invullen met de hulp van de ICT-coördinator, juf Lucia? Dat kan uiteraard. Klopt u dan even bij juf Sanaa aan. Hartelijk dank voor uw medewerking. 

Dua- en Qorankaarten behaald
De afgelopen weken zijn er een groot aantal dua-diploma's en Qoran-diploma's uitgedeeld. Hieronder volgen de namen van alle kinderen die een diploma hebben behaald. Heel goed gedaan allemaal. Dua of Sourat gememoriseerd? Zoek dan gauw juf Yamina op om het te laten horen! Misschien is uw kind wel de volgende die in de nieuwsbrief staat. 

Dua diploma
Imran Hadra 1a
Hiba Barbari 1a
Chifa Bachir 2a
Marouan Belhadji 2a
Feyza Aksoy 2a
Ilyas Zariouh 2b
Halima Attaie 2c
Inaya Lamriti 2c
Adam El Hammaoui 2c
Walid El Yahyaui 1c
Aya Mosa 1c
Ishaaq Ahannay 2d
Halima Aden 2d
Hamza Ghoniem 2d
Rabia Inan 2d
Abdurrahman Attaie 1d
Ouail Benabdesmid 3
Kawthar Sallami 3
Salim Samhi 3
Sarah Bidou 3
Warda aden 4a
Khadija El Hannay 5a
Abdihakim Nageeye 4b
Eslem Yapar 4b
Oemaima Ameziane 4b

Moskee kaart vol
Nisrin Sabab 2a
Tesnim Sabab 3
Sara Bensaid 4a
Tarik El Boutaybi 4a
Yasmin Sabab 4b
Mohamed Lafkiri 5a
Samira Yusuf 6a
Asiya Karkach 6a
Maryam Taslibayir 6a
Liyana Yachou 6b
Nisa Yuksel 6b

1 hizb:
Maisara Zariouh 4b
Mohamed Yahyaui 6b
Ziyad El Boutaybi 8

2 hizb:
Ayah El Oujdi 5b

Groepen 3 en 4 naar Naturalis
Eindelijk was het dan zover, we zijn afgelopen dinsdag naar Naturalis geweest.
Iedereen had er ontzettend veel zin is, sommige kinderen vonden het een beetje spannend. Maar wat was het een fantastisch uitstapje.
Alleen al de hal van het nieuwe Naturalis binnenlopen, was een feestje. Het is zo ontzettend mooi geworden. En wat hebben we veel geleerd.

Alle dieren zijn verschillend, maar zitten beestachtig handig in elkaar. Welke huid is handig om je te verstoppen? Hoe zien springpoten er uit? Wat kunnen dieren met hun oren? Alle dieren kunnen iets anders heel goed. Olifanten gebruiken hun grote oren om af te koelen, door te wapperen. Kikkers hebben speciale springpoten. De vacht van een ijsbeer helpt hem warm te blijven. Sommige dieren hebben een vacht om zich goed te kunnen verstoppen in de natuur, terwijl er ook  dieren zijn die juist graag willen opvallen.

In verschillende zalen van Naturalis mochten we op zoek naar de verschillende dieren om te bekijken hoe zij er precies uit zien en waarom hun huid, poten, oren, snuit en staart zo handig zijn. Voor sommige kinderen was er zelfs wat tijd over, zij hebben ook een reusachtig dinosaurusskelet bekeken of hebben een heuse aardbeving meegemaakt.
In de klas is er nog veel nagepraat. Bijna iedereen zou zeker nog een keer naar Naturalis willen, want we hebben lang niet alles gezien. In het fotoalbum kunt u foto’s zien van deze dag. We kijken alweer uit naar de volgende excursie.

Namens de leerkrachten van de groepen 3 en 4, 
Juf Joska.

Groep 8 naar het Nationaal Archief
Groep 8 bezocht op dinsdag 19 november het Nationaal Archief. In de tentoonstelling thema Handel en Slavernij, bezochten wij het onderdeel 'Wie ben ik, wie was jij?'. Hier ervaarden de leerlingen hoe de tijd, de plaats en de omstandigheden waarin je geboren wordt, van invloed is op de mogelijkheden en keuzes die je niet altijd hebt.
Eerst gingen de leerlingen naar een depot van het Nationaal Archief, om daar originele archief-stukken te bekijken en in tweetallen opdrachten te doen over Suriname, o.a.
  • Welke plantagenamen kun je vinden?
  • Welke plantagenamen zijn het meest opvallend?
  • Hoe groot waren de plantages?
  • Hoeveel voetbalvelden passen in een plantage?
  • Vergelijk de kaart van Suriname uit 1801 met die van 1835?
  • Zoek de verschillen en overeenkomsten op de kaarten.
Dit waren best pittige opdrachten. Hierna kregen de leerlingen een verdere introductie op het thema. Vervolgens gingen ze in groepjes, gewapend met tablet en zaklantaarns, een historisch persoon onderzoeken in de tijd van de slavernij. Een spannende zoektocht volgde. Zo ontdekten de leerlingen dat een gelijke behandeling en gelijke rechten niet vanzelfsprekend zijn. Want wat doe je als je als kind wordt weggegeven en opgroeit in een ver land? Wat als je wilt studeren, maar het mag niet omdat je vrouw bent? Heb je iets te kiezen als je in slavernij wordt geboren? Welke keuzes had deze persoon? En wat zouden de leerlingen gedaan hebben?
Er werden 5 personen onderzocht, t.w.
  1. Tula (gestorven in 1795) werkt, als slaaf, op plantage De Knip op Curaçao. In 1795 komt hij, samen met andere tot slaven, in opstand en weigert weer aan het werk te gaan.
  2. Catharina Floris (1600 – 1631) Trijntje Willemsdochter (zoals Catharina Floris dan nog heet) vertrekt in 1622 vanuit de Republiek der Verenigde Nederlanden naar Nederlands-Indië. Ze hoopt zo aan haar ongelukkige relatie met haar man te ontsnappen.
  3. Cornelia van Nijenroode  (1629-1692) Cornelia wordt geboren in Hirado (Japan). Haar vader is daar een belangrijke koopman van de VOC en haar moeder een Japanse vrouw. Na de dood van haar vader, stuurt de VOC in 1637 Cornelia naar Batavia.
  4. Quaco (1761- 1795) wordt als achtjarig jongetje ontvoerd uit zijn geboortedorp in Ghana (Afrika) en tot slaaf gemaakt. Hij wordt in 1771 naar Suriname gebracht. Hij komt terecht bij een plantage-eigenaar.
  5. Roelof Blok (1712-1776) vaart in 1723 als 11-jarige jongen met een VOC-schip naar Batavia in Nederlands-Indië.
De leerlingen vonden het erg leerzaam en zijn blij dat ze in de tijd van nu leven.

Met vriendelijke groet, 

Juf Saskia. 

We wensen iedereen een fijn weekend!

Namens het team van An Noer.