Passend onderwijs - schoolondersteuningsprofiel
Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft welke ondersteuning onze school kan bieden aan leerlingen die extra hulp nodig hebben. Het geeft inzicht in de mogelijkheden, afspraken en het aanbod op het gebied van zorg en begeleiding.
We onderscheiden verschillende vormen van ondersteuning:
Elke leerling op An Noer krijgt onderwijs op maat, waarbij we zorgen dat de basis op orde is. Onze basisondersteuning voldoet aan de eisen van het Samenwerkingsverband PO Rijnstreek. Dit betekent concreet dat:
Naast de basisondersteuning biedt An Noer ook extra hulp en voorzieningen voor kinderen die dat nodig hebben:
We geloven in inclusief onderwijs, maar soms zijn er situaties waarin wij de juiste hulp niet kunnen bieden binnen onze school. Dit noemen we handelingsverlegenheid: de behoeften van het kind overstijgen wat we kunnen bieden. Dit speelt voor onze school bij:
Onderzoeksplicht bij aanmelding
Bij elke aanmelding, en zeker wanneer er sprake is van (mogelijk) extra ondersteuningsbehoeften, maakt An Noer gebruik van haar wettelijke onderzoeksrecht en -plicht. Dit houdt in dat wij zorgvuldig nagaan of wij kunnen voorzien in de benodigde ondersteuning. Als wij hierin grenzen ervaren, onderzoeken wij samen met ouders en het samenwerkingsverband welke onderwijsplek het best passend is. Zo streven wij naar zorgvuldig plaatsingsbeleid en optimale onderwijskansen voor elke leerling.
We onderscheiden verschillende vormen van ondersteuning:
- Preventieve ondersteuning: extra aandacht binnen de klas, zoals uitleg in kleine groepjes of extra oefentijd.
- Gerichte ondersteuning: hulp van een intern begeleider of orthopedagoog binnen onze school.
- Specialistische ondersteuning: samenwerken met externe deskundigen zoals logopedisten, taalspecialisten en fysiotherapeuten.
- Passend onderwijs: wanneer onze school niet voldoende kan bieden, kijken we samen met ouders naar andere passende scholen of instellingen.
Elke leerling op An Noer krijgt onderwijs op maat, waarbij we zorgen dat de basis op orde is. Onze basisondersteuning voldoet aan de eisen van het Samenwerkingsverband PO Rijnstreek. Dit betekent concreet dat:
- Onze leerkrachten werken opbrengstgericht en handelingsgericht: ze kijken continu naar wat een leerling nodig heeft en passen het onderwijs hierop aan. Dit doen we via goede observaties, toetsen en gesprekken.
- Groepsplannen worden opgesteld: per groep maken we plannen waarin we beschrijven welke leer- en ontwikkeldoelen er zijn, wat de onderwijsbehoeften van leerlingen zijn en welke aanpak we kiezen.
- We monitoren de voortgang van leerlingen zorgvuldig: dit betreft zowel het leren (zoals lezen, rekenen en taal) als het sociaal-emotioneel functioneren. Eventuele problemen worden snel gesignaleerd.
- Er is aandacht voor een veilig pedagogisch klimaat: we hebben een actief veiligheidsbeleid en een duidelijk pestprotocol. Iedereen op school werkt mee aan een omgeving waar kinderen zich veilig en vertrouwd voelen.
- Ouderbetrokkenheid vinden we belangrijk: we stimuleren open communicatie met ouders en betrekken hen actief bij het onderwijs en de ondersteuning van hun kind.
- Samenwerking met externe deskundigen: wanneer nodig schakelen we specialisten in, zoals schoolmaatschappelijk werk, orthopedagogen of logopedisten, om de ondersteuning te versterken.
Naast de basisondersteuning biedt An Noer ook extra hulp en voorzieningen voor kinderen die dat nodig hebben:
- NT2-ondersteuning: leerlingen die Nederlands als tweede taal leren, krijgen extra begeleiding om hun taalvaardigheid snel te vergroten, vooral in de onderbouw.
- Verrijkings- en verdiepingsmateriaal: voor leerlingen die sneller leren of een ontwikkelvoorsprong hebben, bieden we extra uitdagende opdrachten en projecten.
- Dyslexie- en dyscalculiebegeleiding: kinderen met lees- en rekenproblemen krijgen gespecialiseerde ondersteuning volgens landelijk vastgestelde protocollen.
- Gedragsbegeleiding: ons ondersteuningsteam biedt hulp aan kinderen met lichte gedragsproblemen, bijvoorbeeld door gerichte gesprekken, aangepaste afspraken of individuele beloningssystemen in de klas.
- Onderwijsassistenten en externe professionals: zij ondersteunen de leerkracht bij de begeleiding van leerlingen en kunnen extra aandacht geven waar dat nodig is.
We geloven in inclusief onderwijs, maar soms zijn er situaties waarin wij de juiste hulp niet kunnen bieden binnen onze school. Dit noemen we handelingsverlegenheid: de behoeften van het kind overstijgen wat we kunnen bieden. Dit speelt voor onze school bij:
- Ernstige taalontwikkelingsstoornissen (TOS): kinderen die gespecialiseerde logopedische zorg of communicatiehulpmiddelen nodig hebben, die wij niet kunnen bieden.
- Leerlingen die een risico zijn voor de sociale en fysieke veiligheid: als een kind steeds gevaar oplevert voor zichzelf of anderen, is de veiligheid op school niet meer gegarandeerd.
- Leerlingen die alleen functioneren bij voortdurende individuele begeleiding: als een kind geen zelfstandigheid kan ontwikkelen binnen de klas.
- Zware medische beperkingen: zoals volledige doof- en blindheid, waarbij gespecialiseerde zorg en faciliteiten noodzakelijk zijn.
- Ontbreken van samenwerking met ouders: wanneer ouders niet constructief samenwerken, kan dit de ondersteuningsmogelijkheden beperken.
Onderzoeksplicht bij aanmelding
Bij elke aanmelding, en zeker wanneer er sprake is van (mogelijk) extra ondersteuningsbehoeften, maakt An Noer gebruik van haar wettelijke onderzoeksrecht en -plicht. Dit houdt in dat wij zorgvuldig nagaan of wij kunnen voorzien in de benodigde ondersteuning. Als wij hierin grenzen ervaren, onderzoeken wij samen met ouders en het samenwerkingsverband welke onderwijsplek het best passend is. Zo streven wij naar zorgvuldig plaatsingsbeleid en optimale onderwijskansen voor elke leerling.



