GEZONDE school

Waarom een GEZONDE school?


An Noer heeft het afgelopen jaar nog meer stappen gezet om een echt gezonde school te worden met het thema voeding. Dit betekent dat wij ons als school inzetten om het thema voeding een vaste plek te geven binnen de school.  Als school staan we voor een gezonde leefstijl, want gezonde kinderen presteren beter, zijn vrolijker en energieker!
Daarom hebben we ook vijf fruitdagen op school, is water drinken iets wat wij heel normaal vinden en gaan we voor gezonde traktaties.

Onze inspanningen zijn beloond, want op 16 augustus 2022 is onze school uitgeroepen tot Gezonde school en hebben we voor het themacertificaat Voeding een vignet gekregen! Zo dragen we met elkaar bij aan de gezondheid van onze kinderen.

Voorbeeldfunctie

Het voeding- en beweegbeleid wordt door alle medewerkers op onze school uitgedragen. Onze school heeft een gezonde schoolcoördinator en die is het aanspreekpunt omtrent dit beleid voor zowel de leerkrachten, ouders en de leerlingen. Onze gezonde schoolcoördinator evalueert elke paar maanden het beleid. Op basis van uitkomsten wordt beleid indien nodig aangepast.

Kleine pauze (10 uurtje)

Er wordt doorgaans nog te weinig groente en fruit gegeten door kinderen en volwassenen.  En dat terwijl deze juist zo vol goede stoffen zitten.  Om groente en fruit eten te stimuleren creëren we daarom een moment op school.  Onze boodschap: Groente en fruit eten is lekker en gezond.  En ziet eten doet eten.  Wij vragen de ouders hun kind groente of fruit mee te geven. Alle leerlingen en leerkrachten eten groente of fruit om 10 uur.

Lunchpauze

Onze school gaat voor een gezonde lunch met volkoren of bruin brood.

-              Op onze school nemen leerlingen dagelijks een gezonde lunch mee. Denk bijvoorbeeld aan een volkoren boterham met gezond beleg. Gezond beleg is bijvoorbeeld:  kaas, ei, hüttenkäse en light zuivelspread, Notenpasta of pindakaas.  Groente, zoals tomaat, komkommer, paprika. Lekker als beleg en voor erbij. Geen koek, snoep of chips in de broodtrommel!
-              Wij eten gezamenlijk: met de leerlingen en leerkrachten. Tijdens de pauze hebben we aandacht voor ons eten en is er zo min mogelijk afleiding, we nemen voldoende tijd om rustig te kunnen eten.
-              Wij geven briefjes mee met positieve woorden en complimenten aan kinderen die een gezonde lunch mee hebben.
-              Als kinderen herhaald een ongezonde lunch meenemen, wordt er een berichtje naar ouders gestuurd via het ouderportaal. In sommige gevallen zullen ouders uitgenodigd worden voor een gesprek met de gezonde school-coördinator.

Drinken

Kinderen drinken tijdens de pauzes water, thee of melk op school. Dit nemen de kinderen in een beker mee naar school. Pakjes limonade zijn niet toegestaan en gaan weer in de tas naar huis.

Traktaties

- Op An Noer vieren we geen verjaardagen. Er wordt ook niet ter gelegenheid van een verjaardag getrakteerd.
- Op onze school houden we de traktaties klein en gezond voor zowel de leerlingen en leerkrachten. Er mag getrakteerd worden bij het behalen van een sportdiploma of bij de geboorte van een broertje/zusje. 
- Er mag één keer per jaar door de leerlingen getrakteerd worden op vrijdag, vanuit de visie van vrijgevigheid. Dit is een gezonde traktatie.
-  Gezonde traktaties zijn bijvoorbeeld: groente en fruit in een leuk jasje, kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, een handje naturel popcorn, soepstengel. Zie ook: www.voedingscentrum.nl/trakteren en www.gezondtrakteren.nl
- Twee keer per jaar, tijdens het Suikerfeest en het Offerfeest, is er een uitzondering op het traktatie- en voedingsbeleid

Bewegend leren

Op onze school zitten we niet alleen tijdens de lessen, maar doen we ook aan bewegend leren, via de methode Coöperatief leren. Bewegend leren is leren door fysieke activiteit toe te voegen aan de leertaak, zoals springen op de plaats tijdens de rekenles. Dit zorgt ervoor dat onze leerlingen meer bewegen en zich daardoor beter kunnen concentreren. Dit verbetert de reken- en spellingprestaties van onze kinderen.
Ook maken we gebruik van energizers tussen de lessen door om leerlingen in beweging te brengen zodat ze daarna met nieuwe energie aan een volgende les kunnen beginnen.

Signaleren

Aangezien onze leerkrachten veel tijd doorbrengen met de leerlingen, signaleren zij tijdens hun werk uitdagingen in de ontwikkeling van leerlingen en opvoeding van ouders. Onze professionals signaleren op motorische ontwikkeling, bewegingsarmoede, onder- of overgewicht, niet eten van het ontbijt en meenemen van eten/drinken naar school dat buiten het beleid valt.
Indien achterstanden of problemen op deze gebieden worden gesignaleerd wordt dit besproken met ons zorgteam (directie en IB).